Щорічно 23 квітня в Україні відзначається день психолога. Професія психолога - творча і дуже цікава, вона потребує постійного розвитку та вдосконалення. Робота психолога - це досвід спілкування з різними людьми, досвід, що дає можливість більше розуміти себе й власне життя. Обрати професію психолога - означає обрати спосіб життя.
Історія професії
З найдавніших часів людей цікавив внутрішній світ людини. Сам термін "психологія" походить від грецьких слів "psyche" - душа і "logos" - наука. Проблемою душі цікавилися філософи стародавності - Платон і Аристотель.
У наш час багато професій стають все більш актуальними, потрібними та затребуваними на ринку праці. В Україні професія психолога з кожним роком набирає більшої популярності.
Життя людини - дуже непередбачуване і бурхливе. Воно може дарувати нам хвилини щастя і, в той же час, приносити багато клопоту, неприємностей і зла. Іноді людині важко утримати тягар цих проблем на своїх плечах, і він може втратити надію, віру в себе, а найголовніше - своє здоров'я.
Уникнути цього нам допомагають мудрі поради досвідчених фахівців – психологів. В даний час психологія охоплює майже всі сфери життя і діяльності людей, психологічні знання використовуються в політиці, економіці, медицині, культурі і мистецтві, на виробництві й в сфері освіти.
І, безсумнівно, кожній людині буде корисно і цікаво довідатися побільше про себе й інших людей.
Домінуючі види діяльності
-дослідження розвитку психіки і закономірностей психічних процесів;
-вивчення загальних закономірностей розвитку дітей різного віку і складення програм навчання;
-вивчення внутрішнього світу і поведінкових особливостей людини;
-вивчення поводження людей у малих і великих групах;
-вивчення питань, пов'язаних із творчою діяльністю людей, особливостей сприйняття;
-вивчення питань, пов'язаних із творчою діяльністю людей, особливостей сприйняття;
-вивчення діяльності людини, особливостей її праці;
-вивчення особливостей поводження в стресових ситуаціях;
-дослідницько-аналітична робота (робота з одержаною інформацією, адаптація психодіагностичних методик до умов реальної практики);
-інформування клієнта про те, що з ним відбувається;
-психологічне консультування, спрямоване на надання допомоги людині в вирішенні різних скрутних ситуацій;
-організація групових заходів, ведення тренінгів, семінарів, читання лекцій;
-профілактика і корекція небажаних проявів психіки людини, а також зміцнення і формування необхідних психологічних якостей особистості;
-професійний добір і підбір кадрів;
-здійснення психологічного супроводу кар'єри;
-вивчення особливостей судового процесу, мотивів поводження злочинця, розробка мір профілактики злочинності.
Якості, що забезпечують успішність виконання професійної діяльності
Здібності:
-високий рівень розвитку концентрації і стійкості уваги (здатність тривалий час зосереджуватися на одному предметі, не відволікаючись на інші об'єкти і не послабляючи уваги);
-високий рівень розвитку переключення і розподілу уваги (здатність швидко переводити увагу з одного предмета на інший чи з одного виду діяльності на інший, а також утримувати в центрі уваги одночасно кілька предметів чи робити одночасно кілька дій);
-гарний розвиток образної і словесно-логічної пам'яті;
-високий рівень розвитку образного та логічного мислення;
-гарний розвиток мнемонічних здібностей (довгострокова і короткочасна пам'ять);
-комунікативні здібності (спілкування і взаємодія з людьми, уміння встановлювати контакти);
-уміння слухати;
-вербальні здібності (уміння говорити чітко, ясно, виразно);
-ораторські здібності (грамотне вираження думки);
-здатність до самоконтролю.
Особистісні якості, інтереси і схильності:
-високий ступінь особистої відповідальності;
-терпимість, безоцінне ставлення до людей;
-інтерес і повага до іншої людини;
-прагнення до самопізнання, саморозвитку;
-оригінальність, спритність, різнобічність;
-допитливість і навченість;
-тактовність, вихованість, уміння зберігати таємницю;
-схильність до співпереживання;
-ініціативність, цілеспрямованість, наполегливість;
-інтуїція, уміння прогнозувати події;
-творчий початок;
Якості, що перешкоджають ефективності професійної діяльності:
-психічна й емоційна неврівноваженість;
-агресивність, замкнутість, нерішучість;
-відсутність схильності до роботи з людьми;
-невміння зрозуміти позицію іншої людини;
-ригідність мислення (нездатність змінювати способи рішення задач відповідно до умов середовища, що змінюються,);
-низький інтелектуальний рівень розвитку.
Найбільш важливі принципи професійної етики психолога.
1.Принцип професійної компетентності.
Психологу важливо знати свої права і обов'язки, можливості і обмеження. Він повинен чітко усвідомлювати свої професійні можливості і діяти тільки в межах рівня професійної готовності. При застосуванні психокорекційної методики, корекційної, розвиваючої, консультативної програми психолог повинен знати їх теоретичні основи і добре засвоїти технологію їх проведення.
2.Принцип наукової обгрунтованості і об'єктивності.
Психолог повинен застосовувати тільки валідні і надійні методи і засоби. Необхідно використовувати методики, адекватні меті і умовам дослідження, що проводиться, віку, статті, освіті, стану клієнта.
3.Принцип не нашкодити людині.
Психолог здійснює свою діяльність, виходячи, перш за все, з інтересів замовника. Процес і результат діяльності психолога не повинні приносити шкоду здоров'ю, соціальному стану, інтересам людини.
4.Принцип поваги до клієнта.
Психолог повинен поважати гідність клієнта і проявляти чесність у спілкуванні з ним.
5.Принцип дотримання професійної конфіденційності.
Психолог повинен зберігати конфіденційність психодіагностичних методик. Це означає, що професійні методики не повинні попадати в руки непрофесіоналів. Справа професійної честі психолога — не допускати спроб некоректного та неетичного застосування психодіагностичних методик. Необхідно дотримуватись конфіденційності результатів психодіагностичного дослідження, уникати свідомого чи випадкового розповсюдження матеріалів про клієнта.
Професійне навчання
Професію психолога можна здобути у багатьох ВНЗ України. Наприклад, факультети психології є в Одеському націальному університеті ім.І.І.Мечникова, університеті ім.К.Д.Ушинського та ін.
Області застосування професійних знань:
-соціальні організації (дитячі будинки, притулки, інвалідів, дитячі центри творчості і дозвілля);
-освітні установи (школи, дитячі сади, ВУЗи);
-установи з підбору персоналу (кадрові агентства, центри зайнятості, центри профорієнтації);
-медичні установи (лікарні, поліклініки, наркологічні центри, реабілітаційні центри);
-психотерапевтичні, психологічні консультативні служби;
-підприємства, фірми;
-правоохоронні органи (суди, дитячі приймачі-розподільники, колонії, прокуратура, районні управління внутрішніх справ);
-робота на телефоні довіри;
-робота в МНС, службах порятунку;
-військові організації.