Ринок праці, навичок і умінь — живий, він підлаштовується під потреби часу, професії з'являються і зникають.

Наприклад, наприкінці минулого століття професії інженера або шофера були екзотичними, цілком можливо, шофери стануть непотрібними у найближчому майбутньому, адже людство вигадало безпілотні автомобілі і навіть літаки.

Однак повна роботизація всього виробництва неможлива. Хоча б тому, що роботів треба періодично вдосконалювати. І професії, пов'язані з людським «живим» спілкуванням, усе-таки залишаться.

Експерти ринку праці в Україні пропонують більш уважно подивитися на навички, які цінуватимуться на ринку праці найближчим часом.

1. Комплексне вирішення проблем, уміння бачити причину й усувати її, а не наслідок. Якщо у людини болить зуб, — боротися треба не з болем за допомогою пігулок, а лікувати або видаляти хворий зуб. Приклад: магазин не приносить бажаного прибутку. Можна зробити висновок про погану роботу продавців і постійно їх змінювати, а можна проаналізувати всю роботу мережі.

2. Китичне мислення.

Не вірити без оглядки всій інформації, що надходить в епоху її надлишку, а оцінювати й аналізувати — дуже цінна навичка в будь-якій професійній сфері.

3. Здатність обробляти великі обсяги даних, виділяти найголовніше і робити висновки. Уміння розібратися в інформації, резюмувати її — дуже важлива навичка у кар'єрі майбутнього. Але водночас не потрібно вчитися покладатися тільки на цифри і дані. Необхідно зберегти вміння приймати рішення і діяти, коли немає жодних даних і інформації для цього.

4. Медіа-грамотність. Блоги, соціальні мережі, подкасти, форуми — всі ці важливі майданчики для створення свого образу і взаємодії зі споживачем у майбутньому повністю проникнуть і в професійні комунікації. Співробітники майбутнього повинні будуть вільно працювати в таких форматах, як відео, розробляти контент для сучасних форм масової інформації та комунікації.

5. Гнучкість розуму або когнітивна гнучкість — це здатність швидко переключатися з однієї думки на іншу, а також обмірковувати кілька речей одночасно.

6. Креативність. Відсутність шаблонного мислення і здатність бачити те, чого ще немає. Помилково вважати, що креативність потрібна тільки в творчих професіях. У бізнесі вона потрібна не менше, а то й більше. Наприклад, запропонувавши партнерам нестандартний проект, можна переграти конкурентів.

7. Емоційний і соціальний інтелект — здатність розуміти емоції, наміри і мотивацію інших людей і свої власні, а також уміння управляти своїми емоціями та емоціями інших людей, підлаштовуватися під тон співрозмовника, відчувати його настрій.

8. Уміння управляти людьми (People management). До цього пункту можна віднести комплекс різних умінь, наприклад, безболісно виходити із конфліктної ситуації, підвищувати того, хто найбільше заслуговує, зупиняти плітки й інтриги, формувати таку обстановку в колективі, щоб співробітники поспішали не з роботи, а на роботу.

9. Здатність швидко приймати рішення. Цю навичку можна назвати наслідком усіх перерахованих вище. Плюс уміння формувати власну думку і не боятися відповідальності.

10. Міждисциплінарність. Багато проблем і завдань, як в окремій компанії, так і у світі загалом, вимагають міждисциплінарних вирішень. Виходячи з цього, ідеальний співробітник майбутнього — той, у якого є своя спеціалізація плюс непогані знання і в суміжних сферах, щоб розмовляти з фахівцями з інших областей однією мовою. Спеціаліст, який освоїв не одну спеціальність, а дві чи три споріднені, як правило, має більше шансів на отримання роботи і більше інструментів в своєму арсеналі, які дають можливість бути конкурентним на ринку.