Інтерес до цієї професії постійно зростає, і це не випадково. За даними кадрових агенцій, попит на даних фахівців нині стійко перевищує пропозицію.

  Річ у тому, що в умовах гострої конкуренції, що посилюється, на всіх сегментах вітчизняного ринку жодна організація не може собі дозволити працювати без маркетологів. У великих компаніях створюються цілі відділи, а невеликі фірми обмежуються одним фахівцем. Але взагалі без маркетолога на сьогодні не ризикує працювати жодна серйозна компанія. Так що ж це за дефіцитні працівники і чим вони займаються в Україні?

  Почати, звичайно ж, слід з визначення маркетингу як такого. Ось тут-то і виникає перша складність. Річ у тому, що визначень цих безліч. Аби не плутати наших відвідувачів, ми наведемо одне. Оскільки батьківщиною маркетингу як науки вважаються США, логічно узяти за основу саме визначення, подане Американською асоціацією маркетингу. Отже, згідно йому «маркетинг – це система управління виробничо-збутовою і науково-дослідною діяльністю підприємства, спрямована на досягнення підприємством поставленої комерційної мети, шляхом продажу споживачеві товару або послуги, яка найповніше задовольняє потреби цього споживача».

  Визначення спеціальності «маркетолог» подане в державних освітніх стандартах України. Відповідно до них, «маркетолог — фахівець, основним результатом діяльності якого є стійке функціонування і розвиток організації в конкурентному середовищі на основі гармонізації інтересів споживачів і організації». Обидва визначення є досить громіздкими, важкими для сприйняття і розраховані на фахівців у цій галузі. Спробуємо сформулювати обов’язки маркетолога звичною мовою. А ось тут виникає друга складність. Річ у тому, що сьогодні маркетологами в Україні переважно називають і бренд-менеджерів, і менеджерів з реклами, і PR-спеціалістів, і мерчандайзерів. Це створює велику плутанину і в основі своїй неправильно. Так, всі ці фахівці працюють у системі маркетингу. Але маркетолог — окрема спеціальність зі своїми функціональними обов’язками.

Звичайно, чіткого списку цих обов’язків немає, але ми спробуємо узагальнено їх сформулювати:

•  ретельне вивчення товару або послуги своєї фірми і її особливостей;

•  вивчення споживачів товару або послуги, їх сегментація;

•  вивчення ринків збуту і їх специфіки;

•  аналіз конкурентів і їх діяльності;

•  прогноз попиту і його динаміки;

•  формування товарного асортименту;

•  участь у ціноутворенні та ін.

Звичайно, залежно від стану справ в організації окремі пункти випадають, а щось, навпаки, додається. Взагалі, маркетолог — це фахівець у всіх галузях: виробництво, продажі, фінанси, бухгалтерія та інше. Але в цілому можна сказати, що маркетологи складають реальну картину взаємин організації з ринком і допомагають фірмі ухвалити правильне рішення на основі професійного аналізу даної картини. Це і є їх основне завдання. У рамках цієї професії можуть існувати такі спеціалізації: маркетолог-аналітик, менеджер з маркетингу, фахівець з маркетингових досліджень, фахівець з аналізу даних, маркетолог-економіст. У такому разі коло обов’язків працівника значно звужується. Але такий розподіл праці існує винятково в крупних корпораціях з великими відділами.

Для успішної роботи маркетологом необхідна наявність низки індивідуальних особливостей. Це перш за все аналітичне мислення, чітка логіка, організаторські здібності, хороші комунікаційні навички, креативність, ініціативність і емоційна стійкість. Необхідна також наявність спеціальної вищої освіти і хороші знання з соціології, психології, історії, законодавства і ін.

Крім того, маркетолог має бути досвідченим користувачем, а інколи навіть знати ази програмування. Адже дана професія пов’язана з обробкою і аналізом великих масивів інформації. Необхідно добре володіти пакетом спеціальних програм з опрацювання даних. Тому без спеціалізованих комп’ютерних курсів хорошому фахівцеві не обійтися. У випадку, якщо кар’єра маркетолога розвивається успішно, він може претендувати на посаду начальника відділу маркетингу або директора по маркетингу. Ці фахівці створюють маркетингову стратегію організації, планують роботу відділів і керують співробітниками. Тому окрім вищеописаних вимог до них висуваються такі: бажана наявність ступеня МВА, добре знання однієї або двох іноземних мов, лідерство, уміння розставляти пріоритети, орієнтованість на клієнтів і результати, уміння швидко адаптуватися і працювати в умовах невизначеності.