10.11.2021 | 15:16

Для відповіді на питання, щодо можливості особи одночасно бути зареєстрованою як безробітна в центрі зайнятості та здійснення трудової діяльності з отриманням доходу, слід звернутися до положень Закону України «Про зайнятість населення».

Так, згідно ст. 43 Закону статус безробітного має право набути особа працездатного віку до призначення їй пенсії (зокрема на пільгових умовах або за вислугу років), яка через відсутність роботи не має заробітку або інших передбачених законодавством доходів, готова та здатна приступити до роботи. Відповідний статус надається особі  за умови її звернення із особистою заявою (у тому числі, поданою засобами електронної ідентифікації) до територіальних органів центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, незалежно від зареєстрованого місця проживання чи місця перебування такої особи.

При подачі заяви про надання статусу безробітного особа підтверджує своє ознайомлення із правами та обов’язками безробітного та відповідальністю за подання недостовірних даних та документів, які подаються до центру зайнятості, та на підставі яких приймається рішення про надання статусу безробітного та призначення матеріального забезпечення, а також надання соціальних послуг, визначених Законами України «Про зайнятість населення» та «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття».

Зокрема, до обов’язків зареєстрованого безробітного відноситься своєчасне повідомлення центру зайнятості про такі обставини, що впливають на умови виплати йому забезпечення та надання соціальних послуг: факт працевлаштування безробітного, укладання цивільно-правових угод про виконання робіт (надання послуг), започаткування власної справи (реєстрація особи в якості фізичної                     особи-підприємця).

Оскільки, законодавством передбачена відповідальність безробітної особи за несвоєчасне подання або подання недостовірних відомостей про обставини, що впливають на умови призначення їй допомоги по безробіттю, з метою перевірки  зазначених безробітним відомостей, центри зайнятості здійснюють обмін інформацією з  податковими органами та Пенсійним фондом України.

Слід зазначити, що така перевірка здійснюється, як щодо зареєстрованих на час здійснення перевірки безробітних осіб, так і стосовно тих, які станом на день перевірки вже припинили свою реєстрацію в центрі зайнятості.

У разі виявлення інформації про доходи, отримані особою, яка перебуває на обліку як безробітна, від здійснення підприємницької діяльності, виконання роботи за трудовим договором, у тому числі за сумісництвом та під час роботи за кордоном, виконання робіт (надання послуг) за цивільно-правовими договорами, ведення особистого селянського господарства тощо, центри зайнятості мають право здійснювати перевірки достовірності даних, зазначених у довідках про середню заробітну плату безпосередньо у роботодавця.

Якщо факт умисного невиконання особою своїх обов'язків та зловживання ними (у тому числі неповідомлення про працевлаштування) підтвердиться, з цієї особи стягується сума виплаченого забезпечення та вартості наданих соціальних послуг відповідно до законодавства України з моменту виникнення обставин, що впливають на умови виплати їй допомоги по безробіттю та надання соціальних послуг (з дня працевлаштування). Такі особи знімаються з обліку та мають право на наступну реєстрацію у центрі зайнятості, не раніше ніж через 90 календарних днів з дня зняття з обліку за умови повернення незаконно отриманих коштів.

Стягнення відповідного боргу з осіб здійснюється центрами зайнятості в судовому порядку, що в свою чергу вбачає збільшення розміру боргу за особою на розмір ставки судового збору.

Разом з цим, у деяких випадках безробітні, які мають додатковий дохід і приховують цей факт, можуть понести кримінальну відповідальність, передбачену   ст. 190 Кримінального кодексу України (шахрайство), тобто заволодіння чужим майном або придбання права на майно шляхом обману чи зловживання довірою (шахрайство). Вчинення відповідного кримінального правопорушення карається штрафом до 50 неоподаткованих мінімумів доходів громадян або громадськими роботами на строк до 240 годин, або виправними роботами на строк до двох років, або обмеженням волі на строк до трьох років.

Отже, підсумовуючи вищезазначене,  констатуємо, що особа яка знаходиться на обліку в центрі зайнятості як безробітна та отримує виплату допомоги по безробіттю не має право паралельно здійснювати трудову діяльність та отримувати дохід від такої діяльності.